Sri lanka - uitzicht Ella Rock

Sri Lanka reisverslag

Wennen na een vakantie daar ben ik nooit erg goed in geweest. Nou ik kan je vertellen na 3 weken trekken door het sprookjesachtige Sri Lanka vond ik het nog moeilijker om te wennen aan mijn vertrouwde leventje in Nederland. Wat was er dan zo bijzonder aan Sri Lanka? Nou eh…alles eigenlijk. Je bent in een totaal andere wereld; prachtige mensen, geweldige natuur en heerlijk eten. We zijn er volledig ingedoken. Een verslag van onze geweldige reis door Sri Lanka.

Reisroute Sri Lanka

In 21 dagen hebben we een grote ronde door Sri Lanka gemaakt. Vooraf wilden we eigenlijk ook naar het noorden van het land, want de natuur schijnt daar adembenemend te zijn, ook de cultuur is anders in het noorden, omdat daar voornamelijk Tamils leven. Maar het koste helaas teveel reistijd om het noorden erbij te nemen. Dus we hebben een goede reden om nog eens terug te gaan, ik kan niet wachten!

Wat hebben we dan wel gezien? Zoveel prachtige plekken. Oh… dit wordt een hele lange blogpost. Onze reis was een geweldige afwisseling van natuur, cultuur, inspanning en ontspanning. Precies zoals een reis hoort te zijn

Onze reisroute:

7. Udalawale
  8. Sinharaja regenwoud
  9. Unwatuna

Onze reis was een wervelwind aan natuurparken, wildlife, prachtige, kleurrijke tempels, koloniale overblijfselen, hikes met uitzichten die de rest van m’n leven bij me blijven, ontmoetingen met mooie mensen, culinaire ontdekkingen en ontspanning aan mooie stranden.

Hoogtepunten

Sri Lanka reisverslag - Ella Rock
Uitzicht vanaf Ella Rock

Het letterlijke hoogtepunt van onze reis was een hike op Ella Rock, maar dat bedoel ik natuurlijk niet met dit kopje. Met stip bovenaan de redenen om naar Sri Lanka te gaan, staan de mensen. Zo ontzettend vriendelijk en warm. Iedereen helpt je, is oprecht geïnteresseerd en staat open voor een praatje. Er is geen haast en wij hebben niets kunnen merken van spanningen of negatieve relaties tussen mensen of bevolkingsgroepen. Een mooie manier van samen leven, waar we in Nederland misschien nog wel wat van kunnen leren.

We hebben veel contact gehad, verhalen gehoord en ervaringen uitgewisseld. Niet alleen met Sri Lankanen, we hebben ook veel andere reizigers leren kennen, meer dan tijdens onze andere reizen. Ik weet zeker dat we sommige mensen nog eens terug zullen zien!

Een ander hoogtepunt is de kookcursus die we hebben gedaan bij Dila en Madu van Matey Hut in Ella. Vier uur lang heeft Madu ons de culinaire wonderen van Sri Lanka geleerd. De recepten die we geleerd hebben, kun je hier de komende tijd absoluut terugvinden.

Sri Lankaanse keuken - kookcursus

Toen we in Arugam Bay waren, heb ik yoga gedaan bij een hotel (Surf ’n Sun). Samen met Ingrid, we hebben haar en haar man Mark en lieve dochter Saar in Ella leren kennen en we hebben een tijdje samen gereisd. Degenen die me kennen, weten dat ik erg van yoga hou. Deze ervaring, buiten onder de palmbomen, is er een die ik nooit meer vergeet.

De Sri Lankaanse keuken

Wat hebben we genoten van het eten in Sri Lanka. Ook culinair ben je echt in een totaal andere wereld. De lekkerste kruiden, geuren en smaken worden op je afgevuurd. We zijn behoorlijk in de watten gelegd bij de guesthouses waar we sliepen en we hebben in fantastische restaurants (soms meer hutjes) gegeten. Ik kwam terug van deze reis vol inspiratie. Ik kon niet wachten om weer in de keuken te staan en dingen uit te proberen.

Sri Lankaans ontbijt

Het begint al bij het ontbijt, althans als je om een Sri Lankaans ontbijt vraagt. Anders is de kans groot dat je een standaard Engels ontbijt krijgt met toast, jam en ei. Mwah dat hoefden wij niet zo nodig, dus als het even kon gingen wij er helemaal voor.

We kregen zeer gevarieerde ontbijt, maar er zat altijd dahl en vaak ook coconut sambol (pol) bij. Vooraf wist ik niet zo goed wat ik daarvan zou vinden, spicy ontbijten, maar ik vond het heerlijk.

Er wordt vaak coconut roti gegeten bij het ontbijt. Dit zijn een soort dikke pannenkoek gemaakt van kokos- en rijstmeel. Er zijn ook egg roti’s dat zijn dezelfde soort pannenkoekjes, maar dan dunner en groter omdat er ei aan toegevoegd wordt. Roti’s worden zowel hartig als zoet gegeten, bijvoorbeeld met fruit of chocola erin.

Ook worden er hoppers als ontbijt gegeten. Er zijn 2 varianten: string hoppers en egg hoppers. String hoppers zijn een soort koekjes van noodels. Egg hoppers worden gemaakt van ei, rijst- en kokosmeel in een speciaal pannetje waardoor het een soort bakje lijkt. Ze zijn echt zalig, helemaal in combinatie met dahl en kokossambal.

Sri Lanka ontbijt - Egg hoppers
Mijn favoriet: egg hoppers
Sri Lankaans ontbijt - coconut roti met coconut sambol
Roti met coconut sambol
127-2
Roti & sugarrolls

Ook hebben we een aantal keer zoet bij het ontbijt gekregen in de vorm van sugar rolls. Zoete pannenkoeken met een mengsel van suiker en verse kokosrasp en soms een banaan er in. Geheel tegen mijn suikervrije clean eating principes in, maar die principes heb ik op reis maar even overboord gegooid.

In Argam Bay zijn we een ochtend verwend met appam. Ook dit zijn pannenkoekjes, maar dan gemaakt van gefermenteerd rijstbeslag en kokosmelk. Bij het ontbijt kregen we bijna altijd een verse fruitsap, van watermeloen tot ananas. Oh ik zou nu heel wat over hebben voor zo’n Sri Lankaans ontbijtje in de zon!

Rijst & Curry

Rijst & curry - Sri Lanka
Zelfgemaakte rijst & curry bij Matey’s Hut in Ella

Als lunch en avondeten hebben we meestal rijst en curry gegeten. Nu hebben we ons laten vertellen dat de Sri Lankanen alleen ’s middags rijst en curry eten, dat zij ’s avonds ook weer roti of hoppers eten. Als toerist kunt je echter ’s middags en ’s avonds genieten van de lekkerste curry’s. Nu kun je denken: “wat saai elke middag en avond rijst en curry.”, maar niets is minder waar geloof mij. Er zijn zoveel verschillende curry’s met de meest uiteenlopende kruide
n, eentonig is het in 3 weken tijd niet geweest.

Er wordt voornamelijk curry gemaakt van groenten. Dat past dus helemaal in mijn straatje. En pakjes en zakjes, dat kennen ze in Sri Lanka niet. Behalve de papadums dan, die kopen de meesten wel verpakt. Als je ’s middags of ’s avonds rijst en curry besteld, dan krijg je niet één curry maar een grote schaal rijst met allemaal kleine bakjes met verschillende curry’s erin. Soms wel meer dan 10 verschillende soorten. Wat er vrijwel altijd bij geserveerd wordt is dahl, daar konden wij geen genoeg van krijgen.

De curry’s werden meestal niet te spicy geserveerd. Ik denk dat dit wordt aangepast op toeristen, want veel westerlingen kunnen dat natuurlijk niet handelen. Omdat wij enorm van pittig eten houden en ook wel eens wilden zien wat we konden handelen, hebben we af en toe benadrukt dat het spicy mocht zijn. Bij de kookcursus die we hebben gedaan hadden we zelfs zo’n pittige okra gemaakt, dat Madu (die de les verzorgde) het zelfs te spicy vond.

Wat me wel op viel is dat er zeer koolhydraatrijk gegeten wordt. Je krijgt sowieso altijd rijst en linzencurry en dan vaak ook nog curry’s met aardappels, pompoen en andere koolhydraatbommetjes. Energierijk voedsel zullen we maar zeggen.

Weer terug in Nederland

Thuis gekomen, heb ik een andere focus die ik zo lang mogelijk vast wil houden. Als het even kan voor altijd. Ik merk dat ik rustiger ben, minder haast in m´n lijf heb. Ook ben ik minder gericht op wat anderen allemaal wel niet denken. Of dit is wat Sri Lanka met je doet, kan ik je niet vertellen. Ik weet wel dat ik het een fijn gevoel vind.